Gemeenschappelijke regelingen
- GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). De gewijzigde GR GGD ZW is in september 2018 in het raadsplein behandeld en op 20 december 2018 gepubliceerd in de Staatscourant en daarmee op 21 december 2018 in werking getreden.
In 2018 is de strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. In de Strategische Agenda heeft de GGD twee ambities benoemd:
1) De GGD richt zich op het bevorderen van een gezonde(re) leefstijl van onze inwoners door de inzet van preventieve activiteiten.
2) De GGD draagt bij tot het creëren van een gezonde leefomgeving, die bewoners uitnodigt tot het ontwikkelen van gezond gedrag.
De ambities uit de Strategische Agenda sluiten aan op de speerpunten van het gemeentelijk beleid en op de thema’s uit het Nationaal preventieakkoordOpenbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
1.398
31-12-19
1086
Vreemd vermogen
1-1-19
7.198
31-12-19
7031
Financieel resultaat
2019
-33
Financiële toelichting
De gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland is voor 2021 begroot op € 1.375.011 en loopt verder op tot € 1.406.783 in 2024.
NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W. Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdracht gevende gemeente(n) plaatsvindt.
- Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties beschikbaar te stellen. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In 2019-2020 staat de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen gepland. In 2018 zijn hiervoor de nodige voorbereidingen gestart.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gemandateerd aan het Waterlands Archief en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Daaruit vloeien drie kerntaken voort: publiek, beheer en toezicht.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
493
31-12-19
420
Vreemd vermogen
1-1-19
221
31-12-19
294
Financieel resultaat
2019
-69
Financiële toelichting
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam bedroeg € 257.111 voor 2019 en zal in 2021 € 307.797 (inclusief € 5.576 bijdrage aan digitalisering van bouwvergunningen) bedragen.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. Inmiddels zijn daarvoor de eerste gesprekken gevoerd.
- Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp. Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel.Openbaar belang
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineen geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt! Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Vreemd vermogen
31-12-19
31-12-19
0
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
In de begroting 2021 van Edam-Volendam is een bijdrage verantwoord van € 150.000. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Stichtingen en verenigingen
- Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Per 1 januari 2018 is/wordt het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Vreemd vermogen
1-1-19
755
31-12-19
921
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
De ontwerpbegroting 2021 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 3.223.368.
In de begroting van de gemeente is voor 2021 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.391.343 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2019 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar. - Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. Dit bedrag wordt vanaf 2021 jaarlijks verhoogd middels een inflatiecorrectie van 1,5%, hierdoor zijn de bijdragen van de gemeente:
2021 € 355.250
2022 € 360.579
2023 € 365.988
2024 € 371.478Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
45
31-12-19
45
Vreemd vermogen
1-1-19
319
31-12-19
262
Financieel resultaat
2019
-1
Financiële toelichting
Voor 2021 is de jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam € 355.250.
- Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Vreemd vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
In de begroting van 2021 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.