Begroting 2021 Edam-Volendam

Paragrafen

Bedrijfsvoering

Financiën

Ontwikkeling Financiële Functie

De verbeterslagen die zijn begonnen in 2018 worden verder doorgezet. Het achterstallig onderhoud dat in de loop van de jaren is ontstaan is in 2020  weggewerkt zijn. Echter ontwikkelingen op zowel financieel gebied als ook binnen gemeenten (BBV) zorgen ervoor dat er geen sprake kan zijn van stilstand. Voor 2021 zal ingezet worden op vereenvoudiging van procedures en optimalisering van bestaande ICT waarbij één systeem leidend zal zijn voor bijvoorbeeld rapportages.
In 2020 heeft de Europese aanbesteding plaats gevonden van de accountantsdienst. Hiermee is een opvolger gekomen van BDO die de controle op de jaarrekening ruim 5 jaar heeft uitgevoerd. Publieke Sector Accountants is in 2020 reeds begonnen met de voorbereiding van de controle over 2020. Aangezien ieder Accountantskantoor en eigen wijze van werken heeft betekent dit ook voor de gemeente dat er aanpassingen doorgevoerd moeten worden in de wijze van rapporteren en aanleveren. Zowel de nieuwe accountant als ook de gemeentelijke organisatie streven naar een kortere termijn voor oplevering van de jaarrekening.

Digitalisering administratieve processen

In 2019 is de wettelijk verplichte E-facturatie ingevoerd. In vervolg hierop is gestart met het inrichten van een verplichtingenadministratie. Het doel is om een deel van de facturen volledig 'geautomatiseerd' te kunnen verwerken. Met nieuwe aanbestedingen zullen grote leveranciers ook verplicht gaan worden elektronisch te gaan factureren. In 2020 is gestart met het invoeren van de verplichtingenadministratie op enkele processen. Voor 2021 zal dit verder worden ingevoerd.

Opzetten en uitvoeren (verbijzonderde) interne controle

De accountant kan momenteel nog niet voldoende steunen op een goed ingebedde (V)IC, waardoor de accountant aan het einde van jaar altijd een  gegevensgerichte controle moet uitvoeren. De (V)IC is in 2020 verder ingericht.. Voor 2021 zullen samen met de nieuwe accountant de werkzaamheden volledig worden ingericht waardoor de gemeente meer 'in control' is en beter kan monitoren in hoeverre er rechtmatig gehandeld wordt.
Voor 2021 ligt de focus daarnaast voornamelijk op het 'administratief'  op orde brengen van gemeentelijke processen met als voornaamste doel, het voorbereiden van een rechtmatigheidsverklaring in 2022.

P&C en LIAS

Met behulp van LIAS zullen wij in 2021 de totstandkomingsprocessen rondom de P&C documenten verder willen versnellen en verbeteren. In 2020 zijn de meerjarige investeringen aan LIAS toegevoegd en voor 2021 zullen modules worden toegevoegd om eenvoudiger de verbinding te maken van coalitie-akkoord naar organisatorische doelstellingen.

Deze pagina is gebouwd op 10/21/2020 14:42:16 met de export van 10/16/2020 13:47:16